Различният подход в социалните медии на два световни бранда
Технологиите са в разцвета си. Социалните медии променят правилата на играта във всичко, което ни заобикаля. Фирми, марки и брандове се раждат ежедневно, а страниците им в социалните мрежи се появяват всяка секунда. Всеки може да създаде своята уникална корпоративна страница. Да я поддържа, прибавяйки съдържанието, което му харесва. Да рекламира публикациите си и да бъде активен в социалните медии. Но дали само това е достатъчно? До колко е важно да имаш ясна цел и идея каква трябва да бъде комуникацията, за да създадеш марка, която наистина остава в съзнанието на потребителя? Тук ще научите за различните подходи на два световни бранда в социалните медии.
В социалните медии най-важното е брандът да се комуникира с еднакво послание в различните канали, в зависимост от типичната бранд същност. Но да имаш еднакво послание в никакъв случай не говори за „еднакво съдържание”. Всяка социална медия има посетители, които я използват по различни причини. Всеки знае, че Facebook е мястото за забавни публикации. Instagram е най-доброто място за снимки. YouTube дава шанса на неизвестни личности да си направят видео у дома със собствените си камери и това е лесен и безплатен начин да се свържеш с голямо количество хора директно. Тwitter е медията с най-бързите и честни отговори, директно от марките към клиентите и т.н.
Сега ще ви покажем как Nike и Coca-Cola комуникират с хората, които ги харесват в различните социални мрежи и колко са различни целите в различните канали.
NIKE:
– Facebook – Nike поддържат различни страници за всяка от продуктовите си категории. Имат две страници за футбол, една за голф, една за скейтборд и основната им страница. Публикациите им в спортните страници са ежедневни, а в корпоративната – веднъж седмично. Интересен факт е, че съдържанието с продукти достига доста повече хора и предизвиква много повече действия, отколкото публикациите с известни личности или спортисти. Nike използват каналите в социалните медии, за да промотират по-големите си кампании, като инициативата „My Time Is Now”.
– Twitter – Nike инвестират огромни суми като гонят целта клиентите им да станат носители на бранда. Например, ако току що сте си купили футболни обувки и имате въпрос, Nike отговарят персонално, окуражавайки потребителите си със съвети.
– Pinterest – Nike правят подробни проучвания на потребителите в Pinterest и в крайна сметка достигат до решение, че ще създадат профил, който да кръстят Nike Woman. Те имат 10 борда и близо 10 000 последователи, но всичките им пинове са обвързани с официалните уебсайтове на Nike.
– Google+ – Nike поддържат само една страница в Google+. Обикновено публикуват веднъж седмично и в повечето случаи ре-постват историите си от Facebook.
– Instagram: Nike има 14 милиона последователи в Instagram. Публикациите обикновено получават около 300-400 хиляди харесвания. Също и множество коментари от последователи, главно от хората, които споделят съдържанието с техните приятели. Те са разработили редица хаштагове, включително на търговската им марка #justdoit, както и #nikewomen. Това е хаштаг в подкрепа на кампаниите им за вдъхновяване на жените към спорта. Да не забравяме и други хаштагове за специфични продукти или събития, като например #airmaxday.
Coca-Cola:
– Facebook – Coca-Cola имат над 82 милиона последователи във Facebook. Популярността на марката ѝ дава свободата да не е от най-активните брандове в социалния свят. Тъй като Coca-Cola нямат конкретен физически магазин или онлайн платформа, единственото съдържание, което публикуват е насочено към поддържане на имиджа на марката и осведомеността към рекламните си кампании. Те наблягат на кръстосване на комуникационни канали, като споделят редовно Полярните Бели мечета на Coca-Cola и така припомнят, че кампанията има благотворителна дейност, подпомагаща Арктика. Coca-Cola имат много апликации, включително една, наречена: “Aaa Giver”, която позволява на потребителите да изпращат персонални съобщения и безплатни Coca-Cola напитки до техен приятел.
– Twitter – Coca-Cola имат отделни страници за всеки пазар, на който оперират. Основната им страница има над 700 000 последователи и е туитната повече от 75 000 пъти. Публикациите са през голям период от време, но редовно се отговаря на @mentions.
“83 % от Туитовете на Coca-Cola в последния месец са били преки отговори – @Replies.”
Coca-Cola прави кампании, с които да ангажира последователите си и създава съдържание, което те биха споделили. Това е една от нашите любими тактити. Те ангажират феновете си и ги правят реална част от преживяването с бранда, като така си създават група от защитници на бранда.
– Pinterest – Интересен факт при профила им в Pinterest е, че имат само една „дъска”, която е тематична за бранда и всички други са на произволни теми. Тематичната дъска се казва „Olympic Games Moments” и включва публикации, водещи към официалните сайтове. Другите дъски са на теми като „Нека бъдем заедно.” „Бъдете активни” и др. И докато всички изображения са свързани с главната тема, в някои от тях са загатнати бутилките на Coca-Cola. Доста често снимките са пре-публикувани от профили на техни последователи. Снимките, които се споделят в деветте дъски често се пре-споделят в много други канали от техните фенове.
– Google + – Coca-Cola публикуват информация в този канал през няколко седмици, а понякога и месеци и въпреки това имат над 800 000 последователи. Интересен факт е, че брандът е експериментирал с Hangouts, като домакин на разговори с един от техните „супер фенове” и звездата Jason Derulo. Това дава възможност феновете да се ангажират с бранда с нещо много повече от „like” или „+1”.
– Instagram – Coca-Cola прегръща идеята за видеото повече от всички брандове в Instagram. Четири от последните им петнадесет публикации са били видеа и това работи. Всяко от тези четири видеа е събрало по 5,5 хиляди харесвания и 90 коментара. Активността и начина на комуникация при различните социални канали са много важни, но няма златно правило, което да подхожда на всеки бранд. Затова най-добре е всеки бранд да разказва собствената си история точно, като включва потребителите си като главни герои.
Social media маркетингът е отличен метод за разширяване на познаваемостта на даден бранд, достигайки до по-голям обем от потенциални клиенти. Би било по-полезно да се фокусирате върху ефективна употреба на някои от каналите, отколкото да споделяте съдържание на случаен принцип в 8 или 9 канала. А когато имате нужда от нова идея, креативна стратегия или просто вдъхновение за социалните медии, можете да проверите и последвате поведението на успешните марки.
P.S. Ние редовно се вдъхновяваме имено от тях… 🙂 И не забравяйте да следите блога ни.