Психология на Цветовете. Брандинг и защо той продава!

Когато говорим за брандинг, за кой бранд се сещате в червено? Coca-Cola? А в синьо? HP, Facebook и Dell ли изникват в ума ви? Това не е никак случайно! Защото цветът, който брандовете използват в своя брандинг е в ядрото на тяхната корпоративна идентичност! По цветовете ние ги разпознаваме и отличаваме от другите. С цветовете им свързваме емоции, изживявания и спомени. Цветовете говорят без да използват думи – именно затова са толкова мощни активатори!

В брандинг стратегията на компаниите цветовете са ключови за успеха на бранда и неговите продукти. Повече от всякога визията е определяща, затова „дрехите“ на бранда го правят абсолютно разпознаваем или лесен за подминаване. Защо? Семпло е – цветовете имат психологическо въздействие върху емоциите на хората и начина, по който те вземат решения. Проучанията сочат, че 85% от хората взимат решение за покупка на базата на цвета на продукта и/или опаковаката му. А само 90 секунди са нужни на човек, за да изгради мнение за даден продукт (като 60% до 90% от факторите, водещи до това решение са на база цвят).

cvetovete-koito-vliqqt-na-horata

Източник: dashburst.com

***

„Всеки бранд с

ОТКРОЯВАЩА СЕ ВИЗИЯ

става разпознаваем, печели сърцата на аудиторията и по-лесно постига маркетинговите си цели“.

***

Как брандовете избират цветове, на които да заложат и какво „казва“ всеки цвят?

ЖЪЛТОТО е най-често се асоциира с оптимизъм. Той има излъчване на младост, енергия и лекота. Определян е като „безопасен“, понеже не се свързва с нищо сериозно и заплашително и обикновено се използва, за да привлече внимание.

ОРАНЖЕВОТО излъчва креативност, приятелство и ентусиазъм. Отключва в нас желание да се забавляваме и да се радваме на живота. Именно затова се използва най-често за аудитория от млади хора.

ЧЕРВЕНОТО казва всичко! Страст, скорост, любов, смелост! Това е Цветът с главно „Ц“ – активира, стимулира и пробужда силни чувства. Именно затова зад него трябва да стои бранд с дръзка идентичност! Перфектен пример е бранда на Ричард Брансън Virgin Group.

ЛИЛАВОТО е цветът на лукса, царствеността и мъдростта. Цвят, който крещи амбиция и креативност. Всеки бранд с това излъчване подканва клиентите си да влязат в света на „неограничените възможности“, където могат да имат и да постигнат „повече“. Лилавото е смел цвят, който носи посланието на възможност и лидерство. Той се асоциира и с доверие и влияние. Използва се и в индустрията Красота и Здраве, особено за луксозни, висококачествени уелнес продукти.

РОЗОВОТО носи посланието на романтика и грижа! Наситеното розово (магента) говори за открояване и женственост. А бледият му вариант е перфектен избор за брандове, чиято таргет група са момичета тинейджъри.

ЗЕЛЕНОТО има много езици! Излъчва растеж, новораждане и свежестта на природата. Напомня за спокойствие, почивка и релакс. А в по-тъмни и наситени нюанси се асоциира с богатство, лукс, просперитет и изобилие.

Зеленото е сложен цвят, който едновременно дава чувство на сигурност и заедно с това интригува. Но най-важното – той е задължителен за брандове с природни, натурални продукти като био храни, натурална козметика или дрехи от естествени материи.

СИНЬОТО се използва в толкова много контексти, че трудно може да бъде сложено в кутия! Определено обаче можем да кажем, че синьото е цветът на надеждността. Той дава усещане за сила, спокойствие и сигурност. Именно затова толкова много брандове залагат на него! Замислете се само – IT сферата (Samsung, Dell, HP); инженерната мисъл (General Electric, Ford); банковите услуги (PayPall, American Express), дори повечето социални медии са в синьо (Facebook, LinkedIn, Twitter).

Без спор синьото е най-силният и въздействащ цвят, понеже хората се доверяват на посланието му – сигурност, доверие и надеждност. Неслучайно е фаворит и при двата пола – 57% от мъжете и 35% от жените биха го предпочели пред останалите цветове.

В по-леки нюанси синьото може да се превърне в посланик на спокойствие и почивка, състрадание и грижа. Но определено най-често е свързван с висококачествени и технологични брандове.

КАФЯВОТО е цветът на природата и релакса, лукса и традицията. То често комуникира установено име в бранша, компания с дълга история, много опит и експертност. Кафевият цвят има земно, семпло и честно излъчване, същевременно класическо, истинско и трудно за копиране.

ЧЕРНОТО има смело, силно и уверено излъчване, а едновременно с това говори за сила, престиж, мъжественост и стил. Често се използва за луксозни и висококачествени продукти. Черното е емблема за авторитет и важност. Много брандове залагат на черния цвят, понеже той лесно стои сам.

БЯЛОТО  носи посланието на семплотата. Именно затова се използва от брандове, които искат да подчертаят изчистения си стил, като Apple. Белият цвят е застъпен и в бебешката индустрия и при всички продукти, които искат да комуникират чистота и хигиена.

Вижте на какви цветове залагат големите брандове в инфографиката по-долу.

cvetove-infographic

Източник: sortfolio.com

ВИДЕО: Теория на Цветовете и Брандинг 

LINKEDIN SlideShare Презентация: 10 Цветни Банера

Прихология на цветовете във филмите

Ели основава студио за уеб дизайн и мултимедия през 2003. Прави МБА по Маркетинг към City University of Seattle и дава криле на любовта си към маркетинга и дигиталния свят създавайки "социалните откачалки". Ели ще обикне вашия бранд и ще работи за него - ще ви каже къде грешите, ще създаде стратегия и ще се грижи за онлайн растежа ви.А когато не говори за работа, може да я чуете да пее в някой клуб.

КОМЕНТАРИ